Mit hoz számunkra a negatív olajár?

Olvasási idő 4 perc

Ha figyeltük az amerikai könnyűolaj, vagy ahogyan nevezik a WTI májusi határidejének árfolyamát tegnap este, akkor egészen különleges mozgást tapasztalhattunk, olyat, amilyen még nem fordult elő az olaj kereskedésében. Negatív olajár alakult ki, egészen – 40 dollár alatt is születtek kötések a fekete arany piacán.

Hogyan lehetséges ez, a feje tetejére fordult a világ? Nem, egy teljesen logikusan megmagyarázható és érthető folyamat felettébb szomorú eredményét láthattuk. Mi is történt? Először is a koronavírus elterjedése okozta világpiaci sokk nagyjából 30 millió hordóval vetette vissza a globális keresletet a kőolaj világpiacán. A legutóbbi OPEC+ telefonkonferencián sikerült ugyan 9.7 millió hordóval csökkenteni májustól a kitermelést, de látható, hogy továbbra is 20 millió hordó felesleget termelnek a világban minden nap. Ennek a hatalmas túltermelésnek az eredménye az, hogy várhatóan pár hét múlva megtelnek a világ olajtározói és akkor nem lesz hol tárolni a felszínre hozott nyersanyagot. Az iparágban érintett cégek, energetikai szolgáltatók mehetnek tömegesen csődbe, zárhatnak be átmenetileg vagy teljesen olajmezőket. Az iparági következmények már most beláthatatlanok.

És kinek jó ez a folyamat? Nyilván azoknak az olajpiaci szereplőknek, akik olcsón termelnek, akik akár hónapokig is képesek elviselni az akár egyszámjegyű dolláros árakat is. Ilyen leginkább Szaúd-Arábia és az Arab-öbölbeli államok. Kevésbé jó Oroszországnak, ahol az államháztartás egyenlege óriási mértékben múlik a kőolaj világpiaci árfolyamán. A legrosszabb viszont az amerikai palaolaj termelők számára, aki csak 45-50 dolláros árfolyam mellett tudnak gazdaságosan termelni. Ha ez az alacsony ár tartós marad, akkor az amerikai kitermelés drasztikusan csökkenhet és újra nettó importőrré válhat a világ legnagyobb gazdasága. És a kieső amerikai kapacitások helyére beléphet és piacot szerezhet az arab világ és Oroszország. Ez a jelenlegi játszma tétje, és ez bizony nem kicsi!

Van azonban jó oldala is ennek a folyamatban. Segítheti a túlélésért folytatott harcukban a légitársaságokat, a szállítmányozókat, a taxisokat. Segítheti a talpra állásban az világgazdaságot az alacsony szállítási költségeken keresztül csökkenti a pénzjegy nyomtatás miatt felfutó inflációs nyomást is. És persze minden autóval közlekedő arcára nagy mosolyt csal a kutakon, tankolás után.

Kereslet és kínálat egyensúlya. A nagy makroökonómiai egyenlet most is tökéletesen működik!

Fodor Zsolt 
befektetési specialista

Szívesen konzultálna profi jövőtervezővel, aki segíthet a személyes pénzügyi biztonságuk megteremtésében? Kérjen ingyenes és kötelezettségektől mentes egyéni konzultációt!